söndag 5 november 2017

Mitt läslov

Nu är läslovet slut vilket såklart känns lite tråkigt. Men jag har haft ett jättebra lov fylld av läsning och bokrelaterade upplevelser. I det här inlägget tänkte jag berätta om mitt läslov och vad jag har hittat på.

Jag räknar med att läslovet började på fredagen efter skolan. Då träffade jag min kompis Sara på en fika. Jättemysigt sätt att starta lovet på! På kvällen läste jag ut Goodnights stories for rebel girls som jag hållit på med ett tag. På lördagen och söndagen var jag mest hemma och tog det lugnt. Då läste jag några berättelser ur Höstväsen och lite ur Sekten på Dimön som vi ska läsa med min bokcirkel. Jag tyckte faktiskt inte att skräckberättelserna var så läskiga så jag läste en spökhistoria ur en av Dan Höjers böcker men blev inte rädd av det heller. Jag som brukar vara så lättskrämd! Sekten på Dimön tycker jag är helt okej. Jag gillar den mer än vad jag trodde att jag skulle göra men har inte läst ut den helt än.

Min läshög inför läslovet! Det mesta blev läst och lite till!

På söndagskvällen började jag läsa För att väcka hon som drömmer av Johanna Nilsson som jag sedan fortsatte med på måndagen. Den är nominerad till Augustpriset och jag har länge velat läsa den. Väldigt tung att läsa men ändå fin. Jag fortsatte under hela veckan att läsa en skräckberättelse ur Höstväsen om dagen. På måndagseftermiddagen träffade jag min kompis Elin som tog lite bilder på mig som jag tänkte använda till bloggen. Jag har länge velat ha lite bra tagna bilder som jag kan använda till olika bloggrejer så det var roligt! Om dagen tar slut, en annan Augustnominerad bok av Lisa Hyder och Per Gustavsson, läste jag också på måndagen!

En fin bild som Elin tog på mig!
På tisdagen åkte jag med en kompis till Stockholm. Vi shoppade lite på förmiddagen och efter lunch gick vi till TioTretton på kulturhuset och lyssnade på Clara Henry och Hampus Nessvold. Hela veckan var det läslovsfestival på Kulturhuset i Stockholm och jag tyckte att tisdagen verkade roligast så jag åkte dit då! Resten av dagen spenderade vi med att shoppa och kl. 16 lyssnade vi på världens bästa Anna Ahlund! En jättemysig dag!

Clara Henry och Hampus Nessvold

Anna Ahlund!
Madeleine Bäck hade ett författarbesök på Eskilstuna stadsbibliotek på onsdagen som jag var och lyssnade på. Hon berättade om sina böcker och sitt skrivande vilket var intressant att lyssna på! Jag har inte läst hennes två böcker i trilogin hon är aktuell med, bara hennes skräckberättelse i Höstväsen men det var ändå roligt att höra henne berätta om dem! Under onsdagen läste jag också ut För att väcka hon som drömmer som var så fin! På biblioteket lånade jag Dumma teckning! av Johanna Thydell och Emma Adbåge som är ytterligare en av de nominerade till Augustpriset. Den läste jag under kvällen och kände igen mig mycket i!

Madeleine Bäck läser högt!
Jag fortsatte läsa Sekten på Dimön under torsdagen och läste också Fågeln i mig flyger vart den vill, även den nominerad till Augustpriset. Under dagen träffade jag också Elin igen och gick promenad och på kvällen träffade jag ett gäng kompisar och åt middag.

Jag började fredagen med att läsa lite ur Sekten på Dimön och efter frukosten placerade jag mig i soffan och läste en skräckberättelse. Under resten av dagen var jag bara hemma och städade och fixade med olika saker. Älskar sådana dagar!

På lördagen tränade jag, var och shoppade lite och var hemma och läste Den förskräckliga historien om Lilla Hon. Även den boken är nominerad Augustpriset och är skriven av Lena Ollmark och illustrerad av Per Gustavsson. Jag tyckte inte det var den bästa av de Augustnominerade, men den var ändå bra! Nu har jag läst alla Augustnominerade böcker i barn- och ungdomskategorin så jag tänker att jag ska göra ett inlägg där jag skriver vad jag tycker om alla böcker snart!

Idag har jag bara tagit det lugnt och ska förmodligen bara chilla hela dagen. Jag har läst ut Höstväsen och såklart kommer det ett helt inlägg om den också snart!

Under läslovet har jag också lyssnat på Papperssjälar av Emma Johansson som ljudbok! Jag har länge velat läsa den och var så glad när jag hittade den på appen Biblio. Något annat jag har lyssnat på är Ann-Helén Laestadius läslovsföljetong om Hjalmar som sänts under veckan. 

Jag har haft ett underbart läslov och verkligen läst väldigt mycket! Precis vad jag behövde! Hoppas ni också haft en bra vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar