torsdag 30 november 2017

Läst i november

Nu är november slut och det känns roligt tycker jag! Äntligen är det december! November har i princip bara bestått av plugg, plugg, plugg. Månaden började med läslov vilket var underbart, sedan har det varit skolarbete, kompisar och bokcirkel som månaden innehållit. De kommande veckorna kommer vara full med prov så jag får se om jag kanske minskar lite på antalet blogginlägg. Men snart är det jullov och då ska jag bara läsa, skriva och fira jul såklart! Tack vare läslovet hann jag läsa en del i november trots allt annat, det blev åtta stycken böcker som jag ska berätta om nu!

Fyra stycken av de nominerade böckerna till Augustpriset läste jag under november, nämligen För att väcka hon som drömmer av Johanna Nilsson, Dumma teckning av Johanna Thydell och Emma AbBåge, Fågeln i mig flyger vart den vill av Sara Lundberg och Den förskräckliga historien om Lilla Hon av Lena Ollmark och Per Gustavsson. För att väcka hon som drömmer var väldigt jobbig att läsa, jag gillade Dumma teckning och Fågeln i mig flyger vart den vill. Jag trodde inte att jag skulle läsa alla de nominerade böckerna i barn- och ungdomskategorin men så blev det och det blev jag glad över!

Jag lyssnade faktisk på en bok under november också, Papperssjälar av Emma Johansson som jag tyckte om. Dock tror jag att jag skulle gilla den mer om jag läste den själv för jag gillade inte uppläsaren så mycket. Men det är roligt att lyssna på ljudböcker så det kommer jag att fortsätta med!

Jag är med i skolans bokcirkel och där skulle vi läsa Sekten på Dimön av Mariette Lindstein. Den boken var jag inte alls taggad på att läsa men när jag väl läste den tyckte jag faktiskt om den. Den handlar om en tjej som blir indragen i en sekt och är ganska hemsk, men var också väldigt spännande. Jag kände mig också stolt att jag läste en vuxenbok, ska försöka börja läsa fler böcker för vuxna tror jag!

Sedan fick jag äntligen tid att läsa Karta för förälskade & andra vilsna av Joanna Lindbäck som jag köpte på bokmässan. Det var mysigt att läsa en somrig kärlekshistoria och jag tyckte mycket om den!

Under november fick jag också chansen att ett outgivet manus av Hanna Blixt, jätteroligt att få möjligheten att göra det!

De första veckorna i december kommer nog vara rätt hektiska med sedan hoppas jag på att läsa massor. Just nu håller jag på att läsa både Let it snow och Equilibrium. Sedan ska jag fortsätta ta tag i min läshög och också läsa några julböcker! 

En bild från när det var snöigt under november.

2 kommentarer:

  1. Jag har också läst och tyckt bra om "Fågeln i mig flyger vart den vill" samt "Dumma teckning". Den sistnämnda blev snabbt en ny barnboksfavorit.

    Just nu läser jag "För att väcka hon som drömmer" och håller med om att den är jobbig att ta sig igenom. Johanna Nilsson skriver otroligt vackert, vilket jag skulle hävda gör läsningen extra känslosam.

    SvaraRadera
  2. Har själv läst Papperssjälar och den är en utav de bästa böcker jag läst i år! :)

    SvaraRadera