söndag 19 november 2017

Höstväsen

Höstväsen - Skräckberättelser är en skräckantologi för ungdomar med berättelser skrivna av Kerstin Lundberg Hanh, Anders Fager, Magnus Nordin, Madeleine Bäck, Alex Haridi, Lena Ollmark och Niklas Krog. Boken är utgiven av B Wahlströms och finns på Adlibris och Bokus

I den här boken får vi ta del av sju rysliga historier om att någon, kanske ett spöke, ristar in streck på dörren, om att leta efter försvunna människor, om fliterlinser som väcker ett spöke till liv, avundsjuka som förvandlas till ett monster och andra läskiga saker. Det är på hösten de vågar sig fram, alla spöken, väsen och monster. 

Jag läste den här boken på dagtid under läslovet, lättskrämd som jag är. Dock blev jag nästan inte rädd alls. Jag som ändå har väldigt lätt att bli rädd skrämdes inte direkt av berättelserna. Men jag tyckte de var bra! Lite krypande och ruggiga, spännande och oförutsägbara.

Jag gillade berättelserna av Alex Haridi och Lena Ollmark men min favorit av de olika berättelserna är helt klart Det som existerar av Kerstin Lundberg Hanh. Den handlar om en tjej som hyr en lägenhet i andra hand. På hennes dörr ristas streck in och för varje dag som går blir det bara fler och fler. Den tyckte jag om eftersom att den hade en bra blandning av skräck och vardag. 

Skräckberättelsen jag tyckte var läskigast var Nattsköterskan av Magnus Nordin som handlar om en kille som jobbar natt på ett sjukhus. Där finns en död sjuksköterska som har stannat kvar och bestämmer vilka av patienterna som ska få dö den här natten.

Höstväsen - Skräckberättelser är den perfekta höstläsningen! Läs en berättelse lite då och då och låt dig skrämmas och förundras av det som finns i höstens mörker. Jag ger boken 4 av 5 ugglor!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar