söndag 12 november 2017

Good night stories for rebel girls

Good night stories for rebel girls eller Godnattsagor för rebelltjejer som den heter på svenska är en bok fylld av 100 berättelser om fantastiska kvinnor. Boken är skriven av Elena Favilli och Fracesca Cavallo.

Jag såg en video på Facebook där en mamma och hennes dotter plockade ut böcker ur en bokhylla. De tog ut böcker som inte hade några kvinnliga karaktärer, där kvinnor inte får ta plats, böcker som handlade om prinsessor och så vidare. Till slut var det knappt några böcker kvar. I slutet av videon berättar författarna till Good night stories for rebel girls om att de ville skriva en bok för tjejer om andra tjejer som tagit världen i sina egna händer. Att de ville inspirera alla unga tjejer till att bli det de vill bli genom att läsa om dessa fanatiska kvinnor som lyckats. Den här videon inspirerade mig och gjorde mig intresserad av boken. Jag gillade sidan på Facebook och skrev upp boken på min läslista. Sedan tänkte jag inte mer på det tills jag när jag var i Stockholm med mina kompisar i somras hittade boken i en bokhandel. Då var jag tvungen att köpa den och har sedan dess läst lite ur den lite då och då. Nu har den också översatts till svenska och det är en bok jag tycker man ska ge till alla tjejer!

Jag gillade verkligen boken! Det är på tiden att kvinnor som faktisk gjort skillnad får ta plats! Dessutom tyckte jag att boken hade en bra uppbyggnad. Den var uppdelad på ett bra sätt med korta berättelser om de olika kvinnorna. Berättelserna var också lagom långa, man fick en bra uppfattning av vad de hade gjort även fast historierna var väldigt korta. Boken är också otroligt fin! Omslaget är fantastiskt och hela boken är fylld med otroligt fina illustrationer av kvinnorna.



Jag har hört att vissa som läst den svenska översättningen inte är så nöjda med översättningen, vilket är synd. Jag tycker också att titeln är både bra och dålig. Den är ju tänkt för tjejer, vilket gör att titeln passar bra. Men jag tycker att man kan läsa den även om man inte är tjej och då kan den vara lite missvisande. I det stora hela tyckte jag jättemycket om den här boken! Good night stories for rebel girls är en bok som verkligen behövs och jag tycker att alla tjejer från 6 år ungefär borde få ta del av den! Det är den perfekta julklappen!

Jag ger Good night stories for rebel girls 5 av 5 ugglor!



1 kommentar:

  1. Vilket bra tips! Min medvetenhet om hur det ser ut med vettiga förebilder för tjejer har ökat exponetiellt i och med att min dotter föddes, och jag är hyperkänslig för allt dravel som jag själv matats med som ung. Det behövs garanterat MER av det vettiga. Tack!

    SvaraRadera