måndag 16 oktober 2017

Mina spekulationer kring nomineringarna till Augustpriset

Förra året var ju jag ambassadör för Augustpriset vilket var jätteroligt! Jag funderade på om jag skulle ansöka i år också men bestämde mig för att inte göra det då det tog väldigt mycket av min tid och jag behövde ta ledigt en del från skolan. Men det hindrar mig inte från att skriva om Augustpriset ändå! Augustpriset delas ut i tre kategorier varje år och är ett stort litterärt pris som är uppkallat efter August Strindberg. Det är svenska nyutgivna böcker som kan nomineras och vinnarna utses på Augustgalan. Vilka böcker som blir nominerade får vi veta 23 oktober, vilket är väldigt snart. Därför tänkte jag att jag skulle spekulera lite i vilka titlar jag tror och hoppas på kommer bli nominerade. Jag kommer att fokusera på barn- och ungdomskategorin!

I barn- och ungdomskategorin brukar ofta några bilderböcker och några ungdomsböcker bli nominerade. Bilderböcker har jag inte så jättestor koll på eftersom att jag inte läser så mycket av den typen av böcker. Men om jag skulle gissa på en bok som jag tror kan bli nominerad är Den stora vännen av Ylva Karlsson och Eva Lindström. Jag har inte läst den men jag tycker att den ser väldigt fin ut och Eva Lindström har blivit nominerad väldigt många gånger så hon skulle lätt kunna bli det i år också.

I Bladen brinner pratade de om en bilderbok som heter Här är vi och är gjord av Åsa Lind och Ingrid Godon. Den verkade handla om flykt och jag tycker att det känns som en bok som skulle kunna bli nominerad till Augustpriset. Jag har inte läst den, men om den blir nominerad kanske jag gör det!

En bok jag verkligen tycker om är Lisbet och Sambakungen av Emma Karinsdotter och Hanna Gustavsson. Det skulle vara roligt om den blir nominerad eftersom att den inte tillhör de här klassiska böckerna som brukar bli nominerade till Augustpriset. Jag tycker också att det vore roligt om fler upptäckte den för den är himla bra!

Mellanåldersböcker brukar inte bli nominerade till Augustpriset så frekvent och det tycker jag är synd eftersom att man då missar en målgrupp. I år hoppas jag verkligen på att någon bok för den åldern blir nominerad. Johanna på Sincerely Johanna trodde på Om jag får stanna av Kajsa Gordan och den tänker jag också skulle kunna bli nominerad. Den handlar om en flicka som har flytt till Sverige och lever gömd och det ämnet tror jag skulle kunna vara ett ämne som passar bra till årets nomineringar. När det gäller mellanåldersböcker är ju PAX en stor favorit hos mig så självklart hoppas jag på att en PAX-bok blir nominerad men det är inget jag skulle gissa på utifrån tidigare års nomineringar.

Två ungdomsböcker som jag verkligen älskat i år är Saker ingen ser av Anna Ahlund och Ordbrodösen av Anna Arvidsson så dem hoppas jag på!

Jag hoppas på att någon bok som jag länge velat läsa men inte kommit mig för att göra ska bli nominerad så att jag kan ta tag i det! En sådan bok är Haj-Jenny av Lisa Lundmark. Så det skulle vara roligt om den blir nominerad, då ska jag läsa den!

Det var mina spekulationer inför nomineringarna till Augustpriset i barn- och ungdomskategorin. Det ska bli jättespännande att se vilka böcker som nomineras! Vilka böcker tror du kommer bli nominerade?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar