tisdag 12 september 2017

Boktips - Böcker som utspelar sig i skolmiljöer

Skolan har satt igång på riktigt nu. Jag är en sådan där som tycker att det kan var roligt att gå i skolan. Jag gillar att lära mig saker och jobbar hårt i skolan. Böcker som utspelar sig i skolmiljöer är något jag gillar väldigt mycket. Jag tycker att det är en intressant miljö att läsa om. Inom en skolas korridorer kan så mycket hända och så många känslor framkallas. Jag kan också känna igen mig mycket i en sådan miljö. Därför tänkte jag i det här inlägget tipsa om böcker som utspelar sig i skolmiljöer!

Trots att jag mest läser verklighetstrogna ungdomsböcker som utspelar sig i skolan är Harry Potter-böckerna av J.K. Rowling de första böckerna jag kommer att tänka på när någon säger "skolmiljöer i böcker". Jag är ju egentligen inte ett så stort fan av fantasy, men av någon anledning gillar jag Harry Potter väldigt mycket. Det kan kanske bero på att den utspelar sig till största del på Hogwarts som ju är en skola. Ofta tycker jag att det är svårt att känna igen sig i fantasy-böcker, men tack vara skolmiljön i Harry Potter-böckerna känns det som händer lite mer verkligt och relaterbart! Så du som inte läst Harry Potter, gör det! Även om du egentligen inte gillar fantasy som jag. De är bra, jag lovar! 

En bok jag läste ganska nyligen som utspelar sig i skolan är Saker ingen ser av Anna Ahlund. Boken utspelar sig på Sibylla allmännestetiska läroverk och man får följa sex stycken ungdomar under ett år. En underbar bok! Jag älskar också skolan de går på, den verkar så mysig och härlig att gå på!

Katarina von Bredow är drottning av bra ungdomsböcker, enligt mig! Jag har läst de flesta av hennes böcker och gillar dem mycket. Alla handlar på något sätt om kärlek och utspelar sig en hel del i skolan. Det som är roligt med hennes böcker är att de utspelar sig på samma ställen, samma skola, samma park och samma café. Då händer det att huvudkaraktärerna stöter på karaktärer från andra böcker Katarina von Bredow har skrivit. Jag gillar när man känner igen sig i böcker från andra böcker av samma författare!
Om jag får stanna av Kajsa Gordan handlar om Ilona och Stella, två tjejer med väldigt olika bakgrunder. Ilona har flytt till Sverige och vet inte om hon och hennes familj får stanna och Stella är född i Sverige och har en given plats här. Den här boken utspelar sig till viss del i skolan och det jag tycker är fint i boken är att klassen hjälper Ilonas familj med hennes problem.

Böckerna om Emanuel av Åsa Asptjärn utspelar sig även dem mycket i skolan. Det är tre böcker i den här serien, Konsten att ha sjukt låga förväntningar, Manifest för hopplösa och Rimligt lyckade ögonblick. I början av serien handlar det mycket om gymnasievalet som Emanuel ständigt skjuter upp. I den senaste boken har han börjat gymnasiet och försöker passa in i sin nya klass. Mycket humor och igenkänning!

Det var några av mina tips på böcker som utspelar sig i skolan. Har du något boktips att dela med dig av får du gärna lämna en kommentar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar