onsdag 26 juli 2017

Sommarläsning x3

Sommar och sol betyder för mig vila, läsning och att hitta på roliga saker. Därför har jag nu under mitten av sommaren dragit ner till ett inlägg i veckan. Jag har varit mycket ute vid vår sommarstuga där vi inte har internet så därför har det varit svårt att uppdatera ofta. Men jag vill ju inte att bloggen ska stå helt tom, jag tidsinställde några inlägg! Jag har hunnit läsa väldigt mycket nu under sommaren och i dagens inlägg tänkte jag berätta lite av tre av böckerna jag läst på sista tiden!

Idag är allt av Nicola Yoon
I den här boken får vi följa Natasha som har en dag kvar i USA innan hon blir utvisad och Daniel som är på väg till en intervju för att komma in på läkarutbildningen som han inte vill gå. Dessa två öden förs samman och på bara en dag uppstår kärlek.

Jag tyckte att den här boken var väldigt bra! Historien var spännande och rörande och jag förundras av att den endast utspelade sig under en dag. Det hände mycket och man var under hela boken uppslukad av historien. Boken bestod av korta kapitel ur olika perspektiv. I början innan man hade lärt känna karaktärerna tyckte jag att det var svårt att veta vem som var vem. Men ju längre in i boken jag kom desto lättare blev det. Natasha och Daniel är karaktärerna man i huvudsak följer, men lite här och var finns kapitel ur andra personer i bokens perspektiv och ibland får man också läsa lite fakta om något i boken. Det var ett intressant sätt boken var skriven på och jag tyckte att det gjorde att man förstod händelserna bättre. Sammanfattningsvis är Idag är allt en bra bok som jag rekommenderar!

Labyrintens hemlighet av Ritta Jacobsson
Det är sommarlov och bonussyskonen Nikki och Oliver får bo i en stor herrgård när deras föräldrar ska åka till USA och gifta sig. Där finns en labyrint som ingen pratar om och de blir förbjudna att gå i närheten av. Sommarlovet blir till ett spännande äventyr som de aldrig hade väntat sig!

Jag har läst många andra böcker av Ritta Jacobsson, men jag tror att jag gillade Labyrintens hemlighet mer än de tidigare böckerna! Den var lagom spännande och läskig, samtidigt som vardagliga tankar och problem vävdes in i handlingen. Hur det är när föräldrarna skiljer sig och att få ett jobbigt bonussyskon till exempel. Jag tyckte också att boken gav en bra sommarkänsla. Labyrintens hemlighet är perfekt sommarläsning för alla från 9 år!

En liten kärlekssång av Michelle Magorian
När syskonen Diana och Roses mamma blir inkallad för att jobba under kriget förflyttas de till byn Salmoth. Där ska dem bo i ett hus där det tidigare har bott en tant som sägs ha varit tokig. Hushållerskan som ska ta hand om systrarna får förhinder och utan att säga något till sin mamma bestämmer de sig för att försöka klara sig själva. Under sommaren får de uppleva både kärlek och sorg och det verkar som att husets tidigare ägare har en historia att berätta.

Den här boken ville jag läsa eftersom att den är skriven av författaren till Godnatt mister Tom. Den älskade jag verkligen och när jag såg att mamma hade en annan bok av samma författare var jag tvungen att läsa den! Jag gillade verkligen boken trots att den kunde vara lite långdragen ibland. Det som gjorde att jag gillade boken var nog att jag kunde identifiera mig mycket med huvudpersonen Rose. Ett genomgående ämne i boken var också läsning och skrivande vilket jag tyckte var roligt! Dessutom utspelade sig En liten kärlekssång på en plats som fanns med även i Godnatt mister Tom och man fick även träffa karaktärer som var med i den boken! Det är häftigt tycker jag. Den här boken utspelar sig under andra världskriget och jag tycker att det är spännande att läsa om det ur olika perspektiv. I den här boken får man läsa om hur det var för människorna ute på landsbygden. En liten kärlekssång är en bok jag absolut skulle rekommendera, jag gillade den jättemycket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar