tisdag 4 juli 2017

Bokhyllefrågor

Jag hänger på en enkät som Lyrans Noblesser har gjort. Det handlar om bokhyllor!

1. Hur sorterar du böckerna i din bokhylla?Jag sorterar i bokstavsordning efter författarens efternamn. När jag bytte rum med min lillebror och fick plast för en hel bokhylla fylld av böcker tyckte jag att det var ett bra sätt att sortera på, precis som i bibliotek. 

2. Hur många språk finns i din bokhylla? Vilka?
Tre olika språk, mest böcker på svenska, men också några på engelska och franska. 

3. Vilket land kommer de flesta böckerna från?
Sverige skulle jag säga.  

4. Flest män eller kvinnor? Eller ungefär lika?
Jag läser omedvetet mest böcker av kvinnliga författare.

5. Vilka genrer/kategorier har du i bokhyllan (deckare, dramatik, bilderböcker, reseskildringar o s v).
Det mesta är barn- och ungdomsböcker ur olika genrer. Det är många ungdomsböcker, en hel del mellanålders- och 6-9-årsböcker och några bilderböcker.  

6. Visa gärna en shelfie! 


1 kommentar: