onsdag 31 maj 2017

Snart dags för PAX-släpp!

Den 10 juni är det dags för PAX-släpp! Äntligen ska vi få läsa fortsättningen om Alrik och Viggo i den åttonde PAX-boken Vitormen! Jag kan inte bärga mig, det ska bli så kul! Den som vill kan åka till Mariefred på boksläppet, det ska jag göra. På Rådhustorget blir det bokförsäljning, signering och massor av andra aktiviteter. Dessutom är det premiär för den nya ljudvandringen då man kan gå runt i Mariefred och titta på miljöer ut PAX-böckerna medans man via en app lyssnar på berättelser om platserna. Det kommer bli så himla roligt! Om någon av er ska dit får ni gärna komma fram och säga hej till mig!

Jag gjorde ett reportage till Hemmaliv inför att Vitormen ska släppas där jag intervjuade Ingela Korsell. Här kan du läsa det. Vi pratade bland annat om första idéen till bokserien, varför den har blivit så populär, karaktärerna i böckerna, Vitormen och hur det känns att de snart är klara med alla böcker. När jag frågade hur det känns att de snart är i mål med bokserien svarade Ingela:
- Det känns såklart lite sorgligt och vi kommer nog att sakna Alrik, Viggo och de andra karaktärerna en del. Men både Åsa och jag gillar projekt och vill bara jobba med en sak i taget. Så det blir de här tio böckerna och sedan är det klart med PAX. Men nu är jag ju så att säga bunden livet ut med Åsa och Henrik. Så vem vet vad som händer i framtiden? 
Det här sa hon när jag frågade vad Vitormen kommer att handla om:

- När boken börjar är det julafton i Mariefred och Alrik och Viggo är med sina fosterföräldrar i Himlabacken för att åka pulka och ha det mysigt. Det är en tradition i Mariefred att på julaftonsförmiddagen vara ute i backen, grilla och umgås. Men så väcks en vitorm till liv och drar ner ett barn i jorden, bokstavligen. Mer kan jag nog inte berätta men jag kan i alla fall avslöja att man kommer att få veta mer om karaktären Iris i den här boken!
En rolig sak som jag fick veta nyligen är att på baksidan av Vitormen finns det med ett citat från en av mina recensioner. Längst upp i vänstra hörnet på bokens baksida står det: ""För mig är PAX boklycka" - Agnes Lindholm, 15 år, bokbloggare". Det är så galet roligt att få vara en del av boken! Nästan en dröm som gått i uppfyllelse för mig, haha!

Ingelas bild på baksidan!
Hoppas ni är lika taggade som mig på Vitormen! Vi ses i Mariefred! 

1 kommentar:

  1. Hej Agnes!
    Kolla gärna in min "födelsedagstävling" :)
    http://skrivrobert.blogspot.se/2017/06/fodelsedagstavling.html

    SvaraRadera