måndag 29 maj 2017

Mina bästa lästips inför sommaren

Nu är det snart sommar på riktigt och för mig betyder sommaren lästid! Det är på sommaren jag har som mest tid för läsning. I det här inlägget tänkte jag tipsa om böcker som passar bra att läsa under sommaren!

En spännande bok jag läste för ett tag sedan heter Det magiska hjärtat och är skriven av Kristina Ohlsson. Jag sträckläste den och tyckte att den var intressant från första sidan, därför tror jag att den skulle passa väldigt bra som sommarläsning. Boken innehöll en perfekt blandning av magi, spänning, sorg och vänskap. Den berörde samtidigt som den underhöll.

Vill man läsa en rolig trilogi för ungdomar under sommarlovet är Åsa Asptjärns böcker om Emanuel. Första boken heter Konsten att ha sjukt låga förväntningar och man får genom alla böcker följa Emanuels dilemman. Han har en annorlunda syn på livet och trots hans negativa tankar är böckerna väldigt roliga att läsa. Jag kan tänka mig att det är perfekt läsning för dig som precis som jag ska börja gymnasiet efter sommaren.

Till dig som vill ha lättillgänglig litteratur som inte tar så mycket plats vill jag tipsa om Novellix böcker. De ger ut noveller i fickformat av etablerade författare. Jag gillar i synnerhet deras nyaste novellkvartett som handlar om att vara ung. Perfekt läsning en lat sommardag!


Katarina Genars böcker passar utmärkt om man gillar spänning och övernaturligheter. Pensionat Vidablicks gåta handlar om ett sommarlov som inte alls blir som Saga trott. Det börjar med att hennes syster rymmer och sedan, när hon följer efter en katt, dras hon in i ett äventyr. En spännande bok som flätar samman magi, vardag, dåtid och nutid.

För en läsare mellan 6-9 år vill jag tipsa om Elin Lindells böcker om Jördis där den första boken heter Borttappat: Katt, kompis, kalsong. Det är väldigt roliga böcker att läsa tillsammans under sommaren.

På sommaren gillar jag att läsa om kärlek och vänskap och jag har två serier och en fristående bok på ämnet som jag vill tipsa om. Förra sommaren läste jag Anna Ahlunds underbara bok Du, bara som handlar om Frank som blir kär i samma kille som sin syster. Boken utspelar sig på sommaren och innehåller en riktigt fin kärlekshistoria. En perfekt sommarläsningsbok som jag gärna skulle läsa om. Systrar i jeans, av Ann Brashares är en serie som är perfekt sommarläsning. Där får man följa fyra bästa kompisar som för första gången kommer vara ifrån varandra under sommaren. De hittar ett par magiska jeans som passar de alla perfekt, trots deras olika kroppsformer. Dessa jeans skickar de mellan varandra för att hålla kontakten. I fyra böcker får vi följa deras somrar, det är fint skildrat om vänskap och kärlek. En annan serie som jag tror skulle vara perfekt sommarläsning är After-serien av Anna Todd som börjar med När vi möttes. Även den serien består av fyra böcker och berör ämnen som kärlek och vänskap. Jag läser första boken i serien just nu och är helt fast. Att förlora sig i den här serien under sommaren skulle vara underbart!

Och det var mina bästa tips på böcker att sluka i sommar, hoppas du fick något boktips!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar