tisdag 21 februari 2017

Bästa kapen på bokrean

Bokrean startar imorgon! Wiho! Jag hoppas på att fynda några bra böcker! Först och främst vill jag tipsa om det här inlägget som Lexie skrev på sin blogg Tusen sidor. Där skriver hon om bokrean och varför det är ett uteslutande utbud av ungdomsböcker på vissa ställen. Mycket tänkvärt inlägg som jag tycker ni ska gå in och läsa! Men nu till vad det här inlägget ska handla om! Jag tänkte tipsa om vilka böcker jag tycker är de bästa kapen på bokrean. Alltså böcker som jag verkligen gillar och som finns att fynda till ett bra pris! I det stora hela är jag inte jätteimponerad av utbudet, men det finns några godbitar.

Vi börjar med Akademibokhandeln där man kan fynda PAX-böcker för 89 kr och alla vet ju att jag älskar PAX. Så det är väl mitt hetaste tips! Andra bra 9-12 års böcker som Akademibokhandeln rear ut är Glasbarnen, av Kristina Ohlsson, Rum 213, av Ingelin Angerborn och Fem-böcker, av Enid Blyton. När det kommer till böckerna för barn mellan 6-9 år vill jag tipsa om Sune-böckerna, av Anders Jacobsson och Sören Olsson samt Martin Widmarks LasseMaja-böcker och Nelly Rapp. Som vanligt är barn- och ungdomsböckerna inte de mest utmärkande och bland ungdomsböckerna var det tunt med böcker. Men jag vill i alla fall tipsa om Jag ger dig solen, av Jandy Nelson som är en jättefin ungdomsbok om ett tvillingpar! Dessutom finns Jessica Schiefauers Augustprisbelönta ungdomsroman När hundarna kommer till ett bra pris! 

På Bokus bokrea blir jag sugen på Sandra Beijers Det handlar om dig och Som stjärnor i natten, av Jennifer Niven som jag hört mycket bra om. Till dig som vill läsa en sockersöt kärlekshistoria tipsar jag om Anna och den franska kyssen, av Stephanie Perkins som finns att fynda för 75 kr. Stepahnie Perkins Lola och pojken i huset bredvid finns också på Bokus bokrea. När det gäller böcker för 9-12 år har Bokus ungefär samma böcker som Akademibokhandeln på rean. Men jag vill också tipsa om Det övergivna huset och Dolda tecken, av Emma Askling som är två jättespännande böcker. Dessutom finns Kapten Fiennes skatt av Veronica von Schenk för 29 kr. Det är en bok som tillhör serien Sub Rosa detektiverna som jag läste för några år sedan. Det är en spännande deckarserie med lite historiska inslag.

Adlibris tycker jag nog har bäst utbud och priser på årets Bokrea. Jag själv funderar på att beställa Om jag var din tjej av Meredith Russo som jag hört mycket bra om. Dessutom hittade jag en Katarina von Bredow-bok och en Johanna Lindbäck-bok som jag inte läst för 29 kr styck! Det fanns en hel del bra ungdomsböcker faktisk och jag vill tipsa om Född fenomenal, av Josephine Bornebush, Girl Online, av Zoe Sugg, Som eld, av Sara Lövenstam och 8 saker du aldrig skulle våga, av Eva Susso och Moa Eriksson Sandberg. Alla dessa böcker är böcker jag verkligen gillar! Men mitt hetaste tips är nog ändå Stanna av Flora Wiström som jag älskade! En väldigt välskriven bok om kärlek bland annat, som man kan fynda för 59 kr. På Adlibris finns även Kajsa Gordans bok Kärlek & dymanit för 25 kr. Det är en bok för 9-12 år som jag läste för några år sedan och minns som väldigt bra!

Hoppas du fick några tips på böcker att fynda!

2 kommentarer:

  1. Bokrean är lite grand som julafton. Fast på bokrean är paketen redan öppnade :)

    SvaraRadera
  2. Är inte suoerimpad av rean i år, men Som stjärnor i natten och Det handlar om dig borde du verkligen köpa! Fantastiska båda två. Ska nog kolla runt lite till nu i och för sig, kanske jag kan hitta något kul ändå :)

    SvaraRadera