onsdag 2 november 2016

Sal 305 - Recension

Sal 305 är en fristående fortsättning till Ingelin Angerborns mysryrsare Rum 213 från 2011. Det är en bok som riktar sig till 9-12 år och är utgiven av Rabén & Sjögren. Boken hittas på Adlibris eller Bokus.


"Jag har alltid vetat att det som hände förra sommaren verkligen hände. Men jag trodde att det var en engångshändelse. Nu vet jag att det inte var det..."
Efter förra sommaren på kollo börjar märkliga saker att hända igen. Elvira cyklar om kull och får hjärnskakning. Men på sjukhuset är inte allt lugnt. Någon håller hennes hand och plötsligt ligger det någon i en säng bredvid henne och sover. Det lyser i ett rum i det gamla dårhuset som varit övergivet länge. Är det hjärnskakningen som gör att hon ser saker hon inte borde eller försöker någon berätta något för henne?

Jag tyckte att det här var en bra och spännande bok. Men den kändes inte lika genomtänkt som Ingelin Angerborns tidigare böcker. Jag fastnade inte i boken lika lätt. Det kändes nästan som att den mest var skriven för att det skulle bli en uppföljare till Rum 213. Men det kan också vara jag som har växt ifrån de här böckerna lite och att jag var lite hängig när jag läste boken. Jag läste den tidigare boken ett par år efter den kom ut och var då 11 år ungefär. Nu är jag snart 15 år. Därför tycker jag att det är lite konstigt att det kommer en fortsättning så här långt efter. De som läste Rum 213 när den kom ut går ju på gymnasiet nu och jag tror inte att så många av dem är jättesugna på att läsa en uppföljare till en bok de läste för flera år sedan. Men jag förstår att det finns de som har upptäckt Ingelin Angerborns böcker nu, uppskattar en till bok! Snart kommer även Rum 213 på film, det ska bli väldigt spännande att se!

När jag tänker efter så var den ändå bra skriven, den är genomtänkt och har ett bra samspel mellan vardag, kärlek, kompisar och övernaturliga saker. Man får spännande ledtrådar och de två böckerna hänger ihop. Synd bara att det var så länge sedan jag läste Rum 213. Trots att det är en väldigt spännande bok var det något som fick mig att inte riktigt fastna för den här boken lika mycket som jag gjort i de tidigare böckerna av Ingelin Angerborn. Men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. Hur som helst rekommenderar jag dig ändå att läsa den här boken om du har gillat författarens tidigare böcker eller brukar gilla övernaturliga böcker som utspelar sig i vardagen. Jag tror säkert att det finns andra som skulle gilla boken mer än vad jag gjorde.

Omslaget och typsnittet tycker jag mycket om! Det är fint och passar väldigt bra till den här sortens bok, jag gillar också att det är lite annorlunda från andra böcker. Omslaget är nästan ett sådant som man när man håller på att läsa inte vill titta på för det är lite läskigt. Men jag tycker att boken är lagom läskig! Det går att läsa den på kvällen innan man ska sova, om man har en lampa tänd. Ibland klappar hjärtat fort, men så ska det vara! Mysryslig var ordet! Perfekt bok till Halloween och läslovet!

Av mig får Sal 305 3 av 5 ugglor!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar