söndag 6 november 2016

Läst i oktober + August-tema i november

Oktober har varit en bra månad trots mycket i skolan, upp och nedgångar. Månaden började med att jag blev utsedd till ambassadör för Augustpriset (!?!)! Helt galet kul! Jag är 14 år och ambassadör för Augustpriset! Kan fortfarande inte riktigt förstå det, men superroligt, verkligen! Jag var i Stockholm på Augustmingel och fick träffa några av de andra ambassadörerna. Sedan har det varit mycket i skolan, danstävligar, dansträningar, Bookworms på biblioteket, Bob Dylan vann Nobelpriset i litteratur, jag var på Augustprisets nomineringsevent och läslovet började! Väldigt mycket roligt på en och samma gång! Nu börjar läslovet lida mot sitt slut och jag ska summera oktobers läsning. I och med Augustpriset har många nominerade böcker blivit lästa och därav fyra stycken bilderböcker. Men månaden resulterade i 12 lästa böcker! Rekord tror jag nästan.

Efter bokmässan i september hade jag många böcker att läsa och en av dem var Flora Wiströms Stanna. Den tyckte jag mycket om, väldigt härlig bok som jag verkligen rekommenderar!

Sedan hade jag en vecka då jag var lite sjuk och hade mer tid för läsning och passande nog hade jag fått hem lite böcker från Idus förlag som jag sträckläste, Nils och den blinkande stjärnan av Lena Forseaus, Polkagrisrånarens hemlighet av Åsa Öhnell och Kod 513 av Jeanette Bergenstav. Jag läste även Sal 305 av Ingelin Angerborn. Alla dessa böcker recenserade jag i mitt recensionsrace som jag avslutande häromdagen. 

Jag är med i bokklubben Bookworms på Eskilstuna stadsbibliotek, vi gick på bio och såg Miss Peregrins hem för besynnerliga barn eftersom att vi hade läst den boken. Så den boken blev även läst under månaden. Jag tyckte att den var bra men lite långdragen. 


I skolan läste vi Han kallar sig Esmeralda av Ritta Jacobsson. Den handlade mycket om pedofili, men också kärlek och vänskap. Boken var lite otäck och jobbig att läsa, men jag tyckte om den. Den var spännande! Rekommenderas! 

Jag hann också med att läsa alla nominerade böcker i Augustprisets barn- och ungdomskategori förutom Ormbunkslandet. Djur som ingen sett utom vi, Idag vet jag inte vem jag är, Åka buss, Oj, en polis och Tio över ett. Jag gillade Djur som ingen sett utom vi och Tio över ett mest! De var verkligen helt underbara! När vi ändå är inne på Augustpriset tänkte jag berätta att i november har jag ett August-tema med start imorgon! Kul va?! Det kommer att komma recensioner på alla de nominerade böckerna till Augustprisets barn- och ungdomskategori och intervjuer med alla författare och illustratörer. Så det blir massor med Augustpepp inför Augustgalan som är den 28 november! 


Förutom att skriva recensioner och gå på Augustgalan kommer jag att försöka läsa lite i november också! Just nu läser jag Ormbunkslandet som är den sista jag har kvar av de Augustnominerade böckerna i barn- och ungdomskategorin. Sedan ska jag nog läsa en bok som vi ska prata om på Bookworms av James Dashner som har skrivit The Mazerunner, hoppas den är bra. Det blir nog också ett och annat recensionsexemplar och kanske någon julbok inför advent! Jag längtar såååå mycket till julen! Det är den bästa tiden på året enligt mig! Vad härligt det ska bli med december, snö och julkalendrar! Jag vill jättegärna läsa årets julkalenderbloggstaffet från Rabén & Sjögren, den verkar väldigt bra! Som vanligt kommer jag att skriva julrelaterade inlägg varje advent, det blir boktips och lite allt möjligt! 


Vad ska du läsa i november? 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar