torsdag 24 november 2016

Augustpriset 2016: Intervju med Eva Lindström

Eva Lindström är en mycket omtyckt bilderboksskapare, både som illustratör och författare. Hon har blivit nominerad till Augustpriset hela 12 gånger och det här året för Oj, en polis. Den handlar om två bröder och går från vila till intensitet till vila igen. Här kommer en intervju om bilderboksskapandet, Augustpriset, Oj, en polis och mycket mer!

Stort grattis till nomineringen i Augustpriset 2016! Vad betyder det för dig att ha blivit nominerad?
Jag blir glad såklart, och för min bok betyder det att den blir mer synlig än den skulle varit utan nominering.

Hur skulle du beskriva din bok Oj, en polis för någon som inte läst den?Min bok är en ganska stillsam historia, den handlar om två bröder som är lite trötta men som ändå är ute och rör på sej.

Du har blivit nominerad till Augustpriset ett flertal gånger, varför tror du det? Vad är det som är speciellt med dina böcker?Det vet jag inte.

Vem eller vilka av de andra författarna och illustratörerna ser du som dina största konkurrenter?Jag tänker att ingen skriver och ritar med avsikt att konkurrera med andra, det är kul att vara nominerad, mindre kul att tävla.

Till skillnad från många andra bilderböcker är bilderna i din bok Oj, en polis inte lika färgglada, hur tänkte du med bilderna i boken?
Mina bilder passar till min berättelse. Jag kan förstå att det kanske provocerar med just den nedtonade färgskalan, men det här är så det måste se ut i den här boken.
Vad har du inspirerats av till boken Oj, en polis?
Eva Lindström Foto: Jonas Adner
Jag inspireras alltid av vardagsliv och natur och hur människor förhåller sej till sin omgivning.

Du har skrivit och illustrerat många bilderböcker, vissa har du både skrivit och illustrerat och andra har du gjort tillsammans med någon annan. Vad är skillnaderna mellan att göra en bok själv eller tillsammans med någon och vad trivs du bäst med?
När jag ska göra en helt egen bok går bildarbetet och skrivandet in i varandra. Det blir mycket ändringar i texten och många ommålningar.
Jag kan vara respektlös mot mej och min text, det vill jag inte vara mot en annan människa och hennes skrivande. 

Till årets Augustpris är fyra stycken bilderböcker nominerade i barn- och ungdomskategorin, varför tror du att det är så?
Ingen aning.

Slutligen, har du något kommande bokprojekt på gång? I så fall, kan du berätta något om det?
Jag håller på med en bok som heter Kungen och Drottningen. 
Den innehåller tre personer och en häst.


Tack så mycket Eva för att du ville vara med i min intervju!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar