lördag 29 oktober 2016

Farväl Eritrea - Recension

Farväl Eritrea är skriven av Samuel Brhane och hittas på Adlibris eller Bokus.

I den här boken berättar Samuel om när han som sextonåring lämnade sitt hemland Eritrea. Man får läsa om hans sista tid i hemlandet där han blir kär i en flicka som redan är bortlovad till någon annan. De flyr mot Europa och ett friare liv. Många långa resor i trånga utrymmen, kvinnor som blir våldtagna om nätterna och människor som dör av svält. En tuff men viktig berättelse.

Just nu är fler människor än någonsin ute på flykt och genom den här boken får man läsa om hur det kan vara. Jag vet inte hur man ska beskriva det, men det var intressant att läsa om. Jag skulle nog aldrig kunna tänka mig hur det skulle vara att behöva lämna sitt hem och sin trygghet helt plötsligt. Därför var det intressant att läsa den här boken och det är varför jag rekommenderar andra att läsa den. Jag tror att den här boken skulle passa väldigt bra att läsa i skolan, då det är en ung kille som har skrivit den utifrån sina upplevelser. Man får en förståelse över vad så många människor går igenom just nu och boken är lärorik.

Jag är 14 år, snart 15, alltså inte så mycket yngre än vad Samuel är i den här boken. Därför känner jag att jag kan relatera till vissa känslor och tankar han har. När jag läste den här boken funderade jag mycket om hur det skulle vara om jag upplevde det här. I början av boken får man läsa om Samuels liv i Eritrea där han förälskar sig i en tjej som ska bli bortgift. Många tankar går runt i huvudet hur det skulle vara som jag blev bortgift. Jag känner mig fortfarande som ett barn i den här åldern och tänk att jag om kanske ett år skulle giftas bort till någon jag inte känner. Det skulle kännas så konstigt.

Den här boken berörde mig verkligen, det är Samuel som berättar sin egen historia och det här har faktiskt hänt på riktigt. Det känns så hemsk och skrämmande att människor ska behöva uppleva det här och jag kan nog inte riktigt förstå att det här har hänt och händer på riktigt. Men jag gillar boken, den var intressant och är en viktig bok!

Jag ger Farväl Eritrea, av Samuel Brhane 3 av 5 ugglor.

1 kommentar:

  1. Det var intressant att läsa din recension. Jag var inte lika förtjust i boken, även om ämnet är viktigt, men eftersom jag är drygt fyrtio år äldre än du kan det hända att åldersskillnaden gör att man ser olika på boken.

    SvaraRadera