lördag 30 juli 2016

Omläsning och PAX-längtan

För en tid sedan skrev jag ett inlägg om att läsa om böcker och att det är något jag gör väldigt sällan. Jag skrev också en lista på böcker jag verkligen tyckte om och vill uppleva igen. Bland de böckerna fanns såklart PAX-serien med! Och nu har jag börjat med en omläsning av böckerna! 

För dig som missat det är PAX en serie av Ingela Korsell, Åsa Larsson och Henrik Jonsson som ska bli 10 delar. I de hittills sex utkomna böckerna får vi följa bröderna Alrik och Viggo i deras kamp mot de onda väsen som härjar i Mariefred. Vi får också läsa om hur det är att komma som fosterbarn till en helt ny stad, familj och skola. Hur det är att alltid få skulden för saker man inte gjort och att vuxna inte förstår en. 

I oktober släpps sjunde boken, Pestan och jag längtar något enormt. Serien är så välplanerad och bra uppbyggd med cliffhangers och ett snabbt tempo, att det inte går att sluta läsa. Böckerna hänger liksom ihop och avslutas med en cliffhanger så att man måste läsa nästa bok. Medan jag väntar och längtar till den sjunde boken stillar jag min PAX-längtan med att läsa om hela serien. Jag började med att läsa första boken, Nidstången högt för min lillebror för ett tag sedan. Och nu har jag fortsatt med andra och tredje boken, Grimmen och Mylingen. Det är en häftig känsla att återuppleva en riktigt bra bok! Nästan som att spola tillbaka i tiden. Det får mig att tänkta tillbaka på hur mitt liv såg ut då, när jag läste boken för första gången. Och de är lika bra nu som då, om inte bättre?!

Just PAX-böckerna lämpar sig också väldigt bra till att läsa direkt efter varann. Det är som en och samma historia uppdelad i flera böcker. Där en bok avslutas börjar en annan. Det är coolt att böckerna hela tiden blir bättre och bättre! Det är inte många serier som håller den kvalitén! Jag blir väldigt inspirerad! 

Men i alla fall, att läsa om böcker du verkligen älskat är något jag skulle rekommendera dig att göra! Man får ta del av samma läsupplevelse fast på ett annat sätt! Upptäcka nya saker i boken som man kanske inte tänkte på innan och minnas det underbara med boken! 

En annan bok jag har läst om på sistone är Zoe Suggs Girl online, som är en ungdomsroman. Du får läsa om Penny, hennes blogg,  panikattacker, den första underbara kärleken och mycket mer! Den här gången läste jag boken på engelska och det var väldigt kul! Den var perfekt engelska och jag förstod det mesta. Jag tycker annars att det kan vara svårt att läsa på engelska. Det tar så pass lång tid för mig och då hinner jag tröttna. Men den här boken var perfekt svårighetsgrad för mig och jag kände ju också igen boken sedan innan. Den andra delen Girl online On tour tänkte jag läsa direkt på engelska.

Har du läst om någon bok på sista tiden? Vilken bok längtar du mest efter just nu?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar