söndag 13 mars 2016

A-Ö boktagen - Whisky och barnsliga böcker

Idag fortsätter jag med A.Ö boktagen som är en tag där man svarar på frågor om böcker för varje bokstav i alfabetet. Den här gången bjuder den på whisky och barnsliga böcker.

W - Whisky. Vad är din smak när det kommer till böcker? Vissa gillar whisky, andra föredrar jordgubbssaft när de sitter framför en varm brasa i sin stora herrgård (om man nu har en sådan, jag har klarat mig lika bra utan). Vilken genre i böcker är din smak?

Jag läser helst böcker som är skönlitterära och verklighetstrogna, oftast blir det sådana ungdomsböcker. Jag kan läsa övernaturliga böcker, deckare och kärleksböcker men jag inte så förtjust i fantasy. Det känns liksom så overkligt, jag vill kunna relatera till det som händer i böckerna.

X - Xylofon. En barnslig bok.
Xylofonen känns lite barnslig för många. Vilken bok/ungdomsbok känner du var för barnslig för dig?

Om man verkligen tycker om att läsa och är en boknörd så är ingen bok för barnslig. Jag kan älska barnböcker som Astrid Lindgrens eller Maria Parrs även fast jag egentligen har växt ifrån dem. Men det är berättelserna som spelar roll, de har berört mig när jag var yngre och därför tycker jag fortfarande om dem. De som inte är riktiga bokälskare förstår nog inte riktigt.

Det finns ingen direkt bok som har varit för barnslig för mig. Om jag skulle läsa en pekbok just nu så skulle det kännas lite barnsligt. Dock har jag läst några böcker som jag inte har tyckt om så mycket eftersom att jag är lite för gammal för dem. En sådan är Fotspår i natten, av Agneta Strandberg. Den var inte barnslig, men jag kände att jag nog var lite för gammal för den, det blev nästan tråkigt att läsa för att det var så lättläst. Men den hade en bra handling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar