söndag 6 mars 2016

A-Ö boktagen - Ungdomsbok och verklighettrogen.

Idag fortsätter jag med A.Ö boktagen som är en tag där man svarar på frågor om böcker för varje bokstav i alfabetet. Den här gången bjuder den på ungdomsböcker och verklighetstrogna böcker, vilket är precis den sortens böcker jag föredrar.

U - Ungdom. En ungdomsbok du avgudar. Hinduismen har tusentals gudar. Det finns tusentals ungdomsböcker i världen. Vilken ungdomsbok avgudar du mest?

Åh, det finns sååå många bra ungdomsböcker som jag verkligen älskar! Hur ska jag kunna välja en? Jag skulle kunna välja Katarina von Bredows, Jandy Nelsons eller Stephanie Perkins böcker, med det känns som att jag skrivit så mycket om dem. Så jag tror att jag väljer Systrar i jeans av Ann Brashares. Det är en serie på fem böcker som jag verkligen älskar. Den första boken handlar om fyra tjejer som är bästa kompisar, de är alltid tillsammans men den här sommaren ska de åt olika håll. De hittar ett par magiska jeans som sitter perfekt på alla fyra trots att deras kroppar ser helt olika ut. De bestämmer sig för att skicka jeansen till varandra under sommaren för att hålla kontakten.

De här böckerna är jättebra, jag verkligen älskar dem. Det är kärlek och relationer som står på spel och det är ju så härligt att läsa om!

V - Verklighet. En bok utan övernaturliga inslag.
Här finns inget av varken övernaturliga varelser, gömda kungadömen eller magi. Vilken är den bästa och mest verklighetstrogna bok du har läst?
Det här var också supersvårt att välja bara en bok eftersom att jag som sagt oftast läser verklighetstrogna böcker. Men efter att ha funderat en stund så väljer jag Våffelhjärtat, av Maria Parr. Den älskade jag när jag var lite yngre. Boken handlar om Trille och Lena som hittar på massa bus och skojiga saker. Det är roligt att läsa om och alltid går det lite fel. Men samtidigt som den handlar om lättsamma saker och är humoristisk så handlar den även om svåra saker som barn ofta funderar på. Som exempelvis döden. Våffelhjärtat är en väldigt fin och rolig bok som jag verkligen rekommenderar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar