tisdag 19 januari 2016

A-Ö boktagen - Okej och papegoja

Jag fortsätter med A-Ö boktagen idag. Här kan du läsa om vad det är.

O - Okej. En bok som inte var dålig, men inte särskilt bra heller. Den här boken fick dig att säga "Meh" och rycka på axlarna. Den var liksom bara okej.

Jag tycker att rätt många böcker kan vara okej, varken bra eller dålig. Men nyligen läste jag ut en bok som jag tyckte verkade jättespännande först. Svart sommar av Åsa Andberg Strollo. Den var ju liksom bra skriven och jag gillar den röda tråden. Men den kändes inte så spännande och den var inte så underhållande. Boken var helt enkelt bara ok.

P - Papegoja. En bok du känner härmade en annan. Du känner att författaren var starkt inspirerad av en annan mer känd bok när du läste den här boken.

Jag kommer inte på en specifik bok. Men jag tycker att många övernaturliga och lite mystiska böcker  har ungefär samma händelsemönster. Efter att ha läst en hel del böcker så kan man lätt likna många böcker med varann. Nästan alla övernaturliga barnböcker jag har läst handlar om ett eller flera barn som kommer till ett nytt hus på något sätt. Antingen har de flyttat dit, är på besök hos någon eller är på semester där. Sedan börjar det hända massor av mystiska saker som man på slutet får veta hur det hänger ihop och allt löser sig. Man får veta husets historia och kanske har det något med spöken att göra. Det här kanske inte är något man härmar direkt, jag tror mer att det är enklare att skriva om att det händer mystiska saker när huvudkaraktären inte känner igen miljön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar