söndag 22 februari 2015

Bokbloggsjerka: Var och hur författar du dina inlägg?

Nu är det helg igen och dags för bokbloggsjerka. Du som undrar vad det är kan klicka här. Veckans fråga lyder:

Var och hur författar du dina inlägg?

Jag sitter oftast vid mitt skrivbord i mitt rum och skriver blogginlägg. Eftersom att det är mycket med skolan och dansen skriver jag mina blogginlägg på helgen eller när jag har tid. Jag tidsinställer sedan dem eller bara går in och bara publicerar dem den dagen de ska läggas ut. För att hålla koll på vilka inlägg som ska läggas ut vilken dag, skriver jag upp det i min kalender. Jag har även ett anteckningsblock där jag skriver upp mina idéer på inlägg och antecknar om böcker jag ska skriva om. För ett tag sedan skrev jag upp alla inlägg jag kunde komma på i min anteckningsbok. Jag tänkte på alla saker som har med böcker att göra. Jag har fortfarande några inlägg kvar på den listan. Så nu under sportlovet, skrev jag så många inlägg jag kunde och planerade vilken dag de ska läggas ut. Så nu har jag i stort sätt all inlägg till och med vecka 13 planerade. Det är väldigt skönt tycker jag.

Jag försöker att ha ett "roligt" inlägg varje vecka. Det är ett sådant inlägg som kanske är lite mer intressant och roligt att läsa, som en recension eller en författarintervju. Jag lägger ut tre inlägg varje vecka: tisdag, torsdag och söndag. Så här kan en vanlig vecka se ut (jag använde vecka 10 som exempel):

Tisdag: Läst i februari
Torsdag: Recension: Konsten att ha sjukt låga förväntningar
Söndag: Bokbloggsjerka

När jag får en idé skriver jag upp den i min mobil om jag inte är hemma. Och för sedan över den till mitt anteckningsblock för att ha allt samlat på samma plats. Jag skriver om böcker jag läst, recensioner, intervjuer med författare och bokrelaterade händelser i mitt liv.

Mina bästa hjälpmedel för ett bra blogginlägg!
Datorn, anteckningsblock, kalender och så lite fantasi och inspiration också!


Hoppas mitt svar var till någon hjälp!

3 kommentarer:

  1. Jag brukar också passa på att skriva flera inlägg på en gång. Och anteckningsbok är underskattat :)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också att det är skönt att ha många inlägg planerade eller till och med schemalagda.
    Har vissa dagar i veckan bestämda för olika sorters inlägg, som fredagsintervjun på fredagar, jag tycker det hjälper mig att komma på saker att skriva om.

    SvaraRadera
  3. Jag har gått från struktur till mer ostrukturerat, för att hitta min blogglust igen...

    SvaraRadera