fredag 10 oktober 2014

Läser just nu

Jag tog en sväng till bibblan här om dagen och lånade lite böcker. Jag brukar planera väldigt mycket och skriver oftast en lista på vilka böcker jag ska låna. Men den här gången valde jag bara några böcker helt spontant. En bok som jag lånade var "Molly Moons fantastiska bok om hypnos" och den läser jag just nu.

Boken handlar om Molly Moon som är föräldralös och bor på ett barnhem. ( När min mamma tipsar mig om böcker brukar det ofta handla om föräldralösa barn, men den här gången fick jag inte tipset av mamma utan valde att läsa boken själv). När Molly blir osams med sin bästa kompis går hon till biblioteket. Där får hon höra ett mystiskt samtal mellan en konstig man och bibliotekarien, mannen vill ha en bok, men bibliotekarien vet inte var den finns och mannen blir väldigt arg. Molly hittar boken som har ställts på fel ställe och tar med sig den hem. Den handlar om hypnos och med hjälp av den hypnotiserar hon barnhemsförståndarinnan till att vara snäll mot henne. När Molly får veta att hennes kompis som hon var osams med har blivit adopterad från barnhemmet och flyttat till New York bestämmer hon sig att ställa upp i stadens talangjakt. Med sin nya talang hypnotiserar hon hela publiken och jury så att hon vinner en massa pengar. Med hjälp av pengarna köper hon nya saker och åker till New York för att träffa sin kompis igen. Men vad hon inte vet är att mannen som var ute efter boken förföljer henne.

Den är ganska bra hittills, inte den bästa jag läst men ändå rolig att läsa.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar