söndag 27 juli 2014

Intervju med Mårten Sandén

Mårten Sandén är författaren till Petrinideckarna - en deckarserie om Peter, Petra och Lucy. De bor i Lund och har en deckarklubb som heter "Hemliga ögat". I femton böcker har de löst alla möjliga sorts spännande mysterier och den sextonde boken är på gång. Här kommer en intervju med Mårten Sandén!
                                                                                   

Hur fick du idén att börja skriva Petrinideckarna?

"Gömstället" är första boken om Petrinideckarna,
den gavs ut 1999. 
Jag debuterade i barnboksbranschen tillsammans med med min gode vän David Polfeldt. I mitten av 1990-talet gjord vi två bilderböcker (Roy & Perry räddar en varg och Roy & Perry löser pralinmysteriet). När David fick nytt jobb och inte hade tid att teckna lika mycket började jag fundera på kapitelböcker - mest för att de inte behöver ha så många illustrationer. På mellanstadiet läste jag mycket deckare, gärna i serier som Fem-böckerna, Hemliga 7:an, Tre Deckare m.fl. Jag bestämde mig för att försöka skriva en bok som jag själv hade tyckt om i 10-årsåldern. Att handlingen ofta utspelar sig i Lund beror mest på att jag är uppvuxen där, och familjen Petrini växte fram utifrån Petra, som är baserad på min livs levande kompis Petra. 

Vilken av karaktärerna i Petrinideckarna gillar du mest och varför?
Jag gillar de flesta av dem, men kanske är det ändå Peter som är favoriten. Han är rolig att använda som berättare, och jag försöker ge honom lite nya och oväntade sidor ibland. Han är nog ganska mycket som jag skulle vilja vara - lugn, klok och med mycket tålamod. Jag är typ motsatsen ...

Har du skrivit några andra böcker än Petrinideckarna och vad är roligast att skriva?

"Pajazzo" är den senaste boken om
Petrinideckarna. Den gavs ut 2013.
Jag har skrivit lite fler än trettio böcker, allt från bilderböcker för dagisbarn till ganska allvarliga romaner för tonåringar. Allt har sin charm, men det roligaste är alltid att få skriva något som jag inte gjort på länge. Jag tycker om omväxling i allt jag gör, även i arbetet. Fast Petriniböckerna längtar jag ofta efter att få återvända till.

Hur många Petrinideckare kommer det att bli?                                   
Som det ser ut nu blir det 20 stycken, dvs. fem till efter Pajazzo.


När kommer nästa bok om Petrinideckarna och vad kommer den att handla om?
Ballongfararen (bok nr 16) är färdigskriven och kommer i januari 2015. Den flörtar lite med handlingen i Tintinboken Enhörningens hemlighet, och börjar med att Peter köper en mystisk modell av en luftballong på en loppmarknad i Lund. Flera olika personer verkar vara ute efter modellen, och snart förstår Petrinideckarna att luftballongen är nyckeln till ett mysterium som legat bortglömt i nästan hundra år ...


Jag och Mårten när han besökte Deckarklubben
i våras.
 

Tack så jättemycket Mårten för att du ställde upp i intervjun och hoppas att det var kul att läsa!
Vill du veta mer om Mårten Sandén och Petrinideckarna så kan du besöka deras hemsida; petrinideckarna.se





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar